Spoedgevallen in de tandheelkunde.

Lees eerst onderstaande informatie door alvorens u contact opneemt met de spoedgevallendienst.

Bel direct de (dienstdoende) tandarts indien er sprake is van:

• Een ongeval waar een tand of kies ernstig is beschadigd. Neem het afgebroken stukje mee onder de tong of in melk
  • Een uitgeslagen tand of kies na een ongeval (trauma). Kijk ook zeker even op: Tand er uit, wat kun je zelf doen?
  • Losse tand of kies na een ongeluk (trauma)
  • Bloeding / nabloedingen na het trekken van tand of kies
  • Opgezwollen wang door ontsteking met slikklachten en koorts

Bel overdag eerst voor overleg met de (dienstdoende) tandarts indien er sprake is van:

• Kiespijn die slecht te onderdrukken is met pijnstillers
  • Losgekomen kroon (een tijdelijke kroon kunt u eerst zelf proberen terug te plaatsen)
  • Een te hoge vulling die klachten geeft
  • Scherpe randen, die beschadiging van tong- of wangslijmvlies tot gevolg hebben
  • Uitstekend of loszittend ijzerdraadje van beugel, die beschadiging van tong- of wangslijmvlies tot gevolg hebben

Bel tijdens reguliere openingstijden met de (dienstdoende) tandarts indien er sprake is van:

• Een breukje van een tand of kies zonder pijnklachten
  • Een uitgevallen of loszittende vulling welke geen pijnklachten geeft